Menu nowe

niedziela, 25 września 2016

Split Omiś i Makarska, czyli co zwiedzić będąc w Chorwacji, a konkretniej Dalmacji Środkowej


Czeeeeść!


Były już praktyczne informacje dotyczące wyjazdu do Chorwacji - swoją drogą to chyba Wasz ulubiony wpis. Była już opowieść o naszej dość długiej drodze dojazdowej (przygody dojazdowe), więc przyszedł czas na to co obiecałam (tak, tak - już bardzo dawno). 


W tym wpisie znajdziecie fotorelację dotycząca jednych z najbardziej znanych miejscowości położonych w Dalmacji Środkowej.  Zabiorę Was do Splitu, Omisia i Makarskiej. Jeśli zastanawialiście się:


 Jakie miejscowości warto odwiedzić w Chorwacji? 


- ten wpis jest zdecydowanie dla Was!



Split


Jest to drugie co do ilości mieszkańców miasto w Chorwacji i zdecydowanie warto je odwiedzić! Najbardziej znane z nadmorskiej promenady z palmami  (to tutaj toczy się nocne życie miasta) i Pałacu Dioklecjana, którego ruiny to teraz Stare Miasto. 


Chorwacja


Split - co zobaczyć?

Swoją drogą - Starówkę Splitu zwiedziliśmy aż nader dobrze. Dlaczego? Na początku upatrzyliśmy sobie restaurację, w której chcieliśmy zjeść, a jak się później okazało - nie umieliśmy do niej trafić. Przechodziliśmy różnymi uliczkami po milion razy, a naszej restauracji ani widu, ani słychu. Oczywiście w końcu się udało... a wypatrzyliśmy sobie klimatyczną pizzerię, której "dachem" była winorośl.  Jeśli będąc w Splicie będziecie mieli ochotę na dobrą pizzę - mogę śmiało polecić Pizzerię Porto. Może mało to chorwackie, ale i na takie przyjdzie pora. Chociaż jeśli o mnie chodzi - nie jadam ani ryb ani owoców morza, więc pizza była dla mnie opcją idealną.


Pałac Dioklecjana ze względu na swoją wszechobecność na Starym Mieście nazywany jest "muzeum pod gołym niebem, gdzie nie trzeba kupować biletów". Najlepiej zachowany fragment to prostokątny dziedziniec.



Kolejnym punktem wartym uwagi jest Katedra św. Dujama, która pierwotnie stanowiła mauzoleum cesarza Dioklecjana. Zwiedzanie jest płatne. Łapcie zdjęcie dzwonnicy,  na której jest punkt widokowy.




Będąc w Splicie można jeszcze odwiedzić pobliską twierdzę Klis. Dla fanów Gry o tron - rozpoznacie ją jako część Meereen.


A!... i nie zapomnijcie złapać owego Pana za stopę - podobno przynosi szczęście.:






Drugim miejscem, które trzeba zobaczyć będąc w Chorwacji jest Omiś - często nazywany miastem piratów. Jest to miejscowość położona u ujścia rzeki Cetiny.  Przy głównej ulicy możecie znaleźć stragany z pamiątkami i świeżymi owocami. Jak zagłębicie się bardziej w wąskie uliczki Starego Miasta to odkryjecie wiele klimatycznych knajpek.






Okolice Omis - co zobaczyć?


Z Omisia możecie się wybrać na Twierdzę Starigrad (Fortica) - my zrezygnowaliśmy. Nie jestem fanką wspinaczek, gdy na dworze panuje upał. Generalnie wyrusza się z parkingu położonego za tunelem i idzie niecałą godzinę górskim szlakiem. Wejście płatne.


Jest jeszcze jedna Twierdza, już bardziej "dostępna", a mianowicie Twierdza Mirabela - idzie się podobno około 15 min. Wejście z tego co kojarzę kosztuje 15 kun. Podeszliśmy kawałek w górę, zrobiliśmy zdjęcia i stwierdziłam, że nie mam potrzeby wchodzenia dalej - szczególnie, że byłam tam jako dziewczynka.



Na Cetinie można wybrać się na rafting oraz coś, co mnie kusiło, ale ze względów finansowych tym razem sobie odpuściłam. O czym mówię?  Zipline, czyli zjazd na linach nad rzeką. Cała trasa ma kilka km i składa się z  wielu lin. Można wybrać stopień trudności - najdłuższa i najtrudniejsza to całe 3 h wrażeń!



Atrakcje Makarskiej

Trzecim miastem, które warto odwiedzić jest Makarska, którą ja najbardziej kojarzę z:

  •  kościołem św. Marka:


  • wąskimi uliczkami - na końcu których widać góry: 




  • oraz z domami wyrastającymi u stóp skał:


Oczywiście mamy też port i piękne zachody słońca:










... i jak tu nie kochać Chorwacji ? :)


Jeśli mieliście już okazję odwiedzić te miasta - dajcie znać, które jest Waszym ulubionym!


Do następnego!


Dyrdymała.


PS. Przypominam, że jak chcecie być (dużo) bardziej na bieżąco - możecie mnie znaleźć na facebook`u: klik

15 komentarzy:

  1. Przecudna Chorwacja, niesamowite krajobrazy, kto raz tam pojedzie, chce wracać wielokrotnie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tak, tak! :) Jestem tego żywym przykładem.

      Usuń
  2. Chorwacja jest przepiękna! To był pierwszy "egzotyczny" kraj, który odwiedziłam :) Robił wrażenie, szczególnie palmy i CIEPŁE morze!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem szczerze, że jeśli chodzi o morze to w tym roku nas nieźle zaskoczyło.. To była moja któraś z kolei wizyta w Chorwacji i pierwszy raz spotkałam się z tym, że morze było naprawdę zimne (a byliśmy w lipcu)! Także jak widać - różnie z tym bywa :)

      Usuń
  3. Mam zamiar odwiedzić Chorwację.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są już plany na konkretny rejon ? :)

      Usuń
  4. Przepiekne zdjecia! Mam wielki sentyment do Chorwacji, od czasu kiedy kilka lat temu wybralam sie w podroz stopem wlasnie tam, bylo super <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! :) Ekstra, a podróż stopem to pewnie jeszcze dodatkowa przygoda.

      Usuń
  5. Cudowne zdjęcia. W Splicie byliśmy, w Omiś niestety nie. A najbardziej lubiliśmy Trogir - szczególnie nocą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Trogirze byłam tylko jako mała dziewczynka i niewiele z tego pamiętam, więc już wiem, że przy kolejnej wizycie w Chorwacji - muszę to nadrobić :)

      Usuń
  6. Omis jest cudowne! Byłam tam przez tydzień, chociaz małe miasteczko ale bardzo urokliwe :) A Split jest przepiekny! Aż mi się łezka w oku zakręciła :) Pozdrawiam i zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja ubóstwiam całą Chorwację - chyba ciężko by mi było wybrać jedno ulubione miejsce ! :) Split i Omis to jedne z wielu miasteczek wartych odwiedzenia.

      Usuń
  7. Lipiec pod znakiem Chorwacji nas czeka, więc Twój wpis spadł mi z nieba! Dziękuję za cenne podpowiedzi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brzmi ekstra! ;) A gdzie dokładnie się wybieracie?

      Usuń